ameliealmen.com

AMELIEALMEN.COM

Fettisdagen = Semlor

Publicerad 2017-02-28 11:11:00 i Bullar,

Fettisdagen & även känd som semmeldagen är här. Fira fettisdagen med en hembakad semla. Det ska jag göra. Det här goda receptet kommer från min mamma.

Receptet finner du nedan.

Semlor - 25 st

Ingredienser

75 g smör

2-3 msk socker

1 krm salt

2-3 tsk stött kardemumma

25 g jäst (för söta degar)

1 ägg

9 dl vetemjöl

1,5 tsk bakpulver

1 ägg till pensling


Gör så här

1. Smält smöret. Häll i mjölken & känn efter så att det är fingervarmt. Rör ner socker, salt & kardemumma.

2. Smula ner jästen & rör om tills den löst upp sig i blandningen. Rör ner ägget tillsammans med mjölet & bakpulvret. Arbeta till en smidig deg. Låt jästa under bakduk i ca 40 min.

3. Lägg upp degen på bakbord & fördela den i 25 lika stora delar. Forma till små runda bollar. Placera dem på en plåt på ett bakplåtspapper & låt jäsa i ytterligare 30 min under bakduk.

4. Sätt ugnen på 225°. Pensla bullarna med ägget. Låt de gräddas i ca 8 min tills de fått en gyllenbrun topp. Låt de svalna.


Bygga ihop din semla

Dela de hembakta bullarna på toppen, så att de får en hatt-liknande topp. Gröpa ur en bit i mitten av bullen, lägg i en klick av den hemmagjorda mandelmassan. Lägg sedan en klick vispad grädde & lägg på toppen av bullen. Avsluta med att sila florsocker över bullen. Sedan är den dags att ätas.

/ Amélie

Kommentarer

Postat av: Linaerix

Publicerad 2017-02-28 10:21:36

Ser så goda ut! Inget stort fan av semlor men blir typ ändå sugen när jag ser dessa ^^

Postat av: Ameliealmen

Publicerad 2017-02-28 18:50:45

Tack snälla!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amélie Almén En 21-åring från en liten stad i Småland. Studerar Mediekreatörsprogrammet, vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Stort intresse till att baka, fotografera & resa. På min blogg delar jag med mig av mina bästa recept, fotografier & mina resor genom livet. Låt dig inspireras! KONTAKT: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela