ameliealmen.com

AMELIEALMEN.COM

Min värsta fiende som gav mig ångest

Publicerad 2017-10-18 20:50:00 i Anorexi & Psykisk Ohälsa, Egna tankar om,

Under flera års tid har det varit en kamp för mig att acceptera att det är okej att äta vissa saker, främst det som samhället anser klassas som "onyttigt". Vad som är "onyttigt" är olika för varje individ. För mig är ett onyttigt liv när du inte varierar din kost och äter lite av varje från kostcirkeln. Det finns ett syfte med kostcirkeln, men att följa den till 100% är inte ett måste. Jag älskar det svenska ordet, lagom. Det får mig på något vis motiverad och tydliggör att det är okej att äta "mindre nyttiga" produkter. Lagom av allt är det som får mig på bra tankar.
 
I innan har jag fått ångest efter att ha ätit en skål med glass, godis eller en bit kaka. Detta på grund av att jag snappat upp rubriker från tidningar, läst inlägg på internet och hört från alla håll och kanter att det är fel. Jag förstår inte vad som är fel?! Jag säger precis som Morgan (i Ullared) "Socker är en naturprodukt." Precis, just vad det är. Äter jag lagom mängd av socker händer ingenting mer än att jag blir pigg. Socker har tidigare varit mitt fiende, på grund av dess dåliga rykte. I dag är det helt annorlunda. Under mina senaste år har jag fått kämpa med att kunna äta som jag en gång gjorde. För mig funkar inte begränsningar kring mat, eftersom min hjärna snabbt översätter det till något ont och jag lurar mig själv. Begränsningar är individuellt, det kanske funkar för dig men det betyder inte att det gör det för mig. Blir jag sugen på glass en tisdag kväll, äter jag det. Det behöver tvunget inte vara en lördag. Sedan behöver jag inte äta det varje dag, hela tiden utan jag varierar. Det jag vill få sagt är att sätt inte upp regler som påverkar dig negativt. Testa dig fram, lär känna dig själv, så kommer du lära dig vad som är bäst för dig. 
 
 
/ Amélie

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amélie Almén En 21-åring från en liten stad i Småland. Studerar Mediekreatörsprogrammet, vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Stort intresse till att baka, fotografera & resa. På min blogg delar jag med mig av mina bästa recept, fotografier & mina resor genom livet. Låt dig inspireras! KONTAKT: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela