ameliealmen.com

AMELIEALMEN.COM

Detta är min chans i livet

Publicerad 2017-10-24 17:19:00 i Egna tankar om, Praktik 2017-2018,

Jag minns knappt senast jag var i Kalmar. Det har gått en sådan lång tid nu och jag har haft så mycket att stå i. Det har varit välbehövligt för mig att vara hemma hos familjen, kunna arbeta i lugn och ro helt själv. Planera, organisera mitt projekt och att ha plats till att tänka ut mina idéer. Jag behöver vara helt själv ibland, precis som de flesta andra. Jag tänker som mest då, oftast som bäst också, men för att kunna komma på nya idéer behöver jag största möjliga koncentration. Det fungerar inte för mig att vara med andra, höra deras funderingar eller annat miljöljud. Jag fungerar inte så. Mina idéer poppar upp när jag får tänka i tystnad, i lugn och ro och bara fokusera på mitt. Idéerna kommer när jag minst anar det och jag antecknar varje liten del i anteckningar på mobilen eller i mitt block. Gör jag det inte i stunden kommer de aldrig bli ihågkomna. Jag sammanställer sedan alla mina idéer för att se hur en eventuell helhet av dem tillsammans kan bli. Kanske blir det en succé eller är det bara att stryka dem och börja om från början. 

De senaste veckorna har min hjärna fått ta del av hjärngymnastik, kan man säg. Den har arbetat hårt, både med att planera, organisera men främst att tänka. Huh. Det har varit jobbigt men så himla roligt. Jag har så mycket idéer som snurrar hela tiden att jag knappt vet var jag ska börja. Därför börjar jag med att skriva ner dem, precis som jag nämnde tidigare. Det funkar bäst för mig. 

Det närmar sig slutet på skolprojektet och jag ligger i bra fas. Jag har kommit långt för att ha mer än en vecka kvar och det känns så skönt. Jag är en tidspessimist och avskyr när jag kommer sent, blir sen eller inte hinner med att göra det jag ska inom en viss tid. Det finns både fördelar och nackdelar med det, men jag föredrar att göra det till något positivt. Även om det bidrar till en hel del stress emellanåt. Jag har lärt mig att leva med det och jag kan hantera det bättre nu än någonsin förr. Om två veckor bor jag i en annan stad. Som tur är kommer mina fina vänner vara där och praktisera också och vi kommer kunna umgås precis som vanligt. Det enda är att vi kommer kunna ta del av en ny stad, upptäcka och få ta del av nya erfarenheter inom den mediavärlden vi drömmer om att få arbeta i. Det här ska bli så otroligt spännande, roligt och läskigt på samma gång. Jag vet att jag kommer klara det galant, även om det i vissa stunder kommer vara lite jobbigt. Det som kommer motivera mig är att detta är min chans i livet. Vill jag jobba inom detta eller vad vill jag egentligen? Jag får en möjlighet till att lära känna mig själv ännu bättre och det tackar jag inte nej till. 

Till viss del kommer jag sakna vår lilla lägenhet i Kalmar, men å andra sidan inte. 
 
Jag kommer få ta del av mysiga morgonstundar i Stockholm också, men dricka ur andra koppar & befinna mig i ett annat boende. 
 
 
/ Amélie
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amélie Almén En 21-åring från en liten stad i Småland. Studerar Mediekreatörsprogrammet, vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Stort intresse till att baka, fotografera & resa. På min blogg delar jag med mig av mina bästa recept, fotografier & mina resor genom livet. Låt dig inspireras! KONTAKT: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela